خانه خلاق و نوآورری ساریژخانه خلاق و نوآورری ساریژخانه خلاق و نوآورری ساریژ
08735229920
9 صبح - 8 شب
دانشگاه علمی کاربردی

در چارچوب سیاستها و اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق و برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق مبنی بر کمک به توسعه اقتصاد خلاق از طریق حمایت از شکل گیری و توسعه طرح و کسب و کارهای مبتنی بر خلاقیت، نوآوری و فناوری یکی از برنامه های اجرایی، حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت های توسعه دهنده صنایع خلاق می باشد.

در این زمینه خانه های خلاق و نوآوری به عنوان یکی از هسته های مهم کمک به تسهیل و تسریع ایده و طرح های خلاقانه، نوآورانه و تیم های آنها برای ایجاد کسب و کار و تجاری سازی محصولاتشان می باشد که برنامه آن توسط معاونت علمی و فناوری  ریاست جمهوری طرح ریزی و در مرحله اجرایی قرار گرفت.

شرکتهای خلاق همانند شرکتهای دانش بنیان، اهمیت شایان توجهی در رشد اقتصادی و جهت  دهی به مسیر آینده توسعه اجتماعی و فرهنگی و اشتغال زایی و کارآفرینی جوامع انسانی دارند. برای اثبات اثرگذاری اقتصادی فناوری‎های نرم و صنایع خلاق و فرهنگی، صرفاً به ذکر این گزاره بسنده می‎کنیم که در حال حاضر گردش مالی صنایع خلاق حدود 2700 میلیارد دلار برآورد شده و بیش از 50 میلیون نفر اشتغال مستقیم ایجاد نموده است.
با توجه به تعیین فناوری های نرم و فرهنگی به عنوان اولویت بند “الف” در نقشه جامع علمی کشور، ستاد فناوری-های نرم و توسعه صنایع خلاق ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شده است. 


خانه های خلاق و نوآوری، بعنوان پلتفرم اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسئول تحقق زیست بوم فنوریهای فرهنگی و صنایع خلاق در کشور هستند. این امر از طریق سیاستگذاری، تسهیل گری و حمایت از شکل گیری شرکتهای خلاق و نوآور از طریق کمک به ایجاد زیرساخت، تسهیلات مالی، مشاوره، توامندسازی و حمایت های معنوی در توسعه محصول و بازار فناوریهای نرم و صنایع خلاق می باشد.


با توجه به اهمیت صنایع خلاق و فرهنگی در جهان و ظرفیت اشتغال زایی و درآمدزایی بالای این صنعت در کشور و تأثیر آن در زنجیره ارزش دیگر صنایع، معاونت علمی و فناوری حمایت‎های مادی و معنوی خود از شرکت‎های خلاق را در قالب تسهیلات مالی و غیرمادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم تدوین و ارائه نموده است. از آنجایی که تکمیل ظرفیت زنجیره ارزش صنایع خلاق نیاز به همکاری سازمان‎ها و نهادها دارد، بخشی از تلاش این معاونت در تجاری سازی فناوری‎ها علاوه بر انجام وظایف و مأموریت های خود در حمایت از شرکت‎های دانش بنیان، تدوین ساز و کار حمایتی مشخص برای این حوزه بوده است. بخش عمده‎ای از فعالیت‎های صورت گرفته افزون بر تأمین زیرساخت‎های لازم جهت توسعه شرکت‎ها معطوف به حمایت از شرکت ها و کسب و کارهای خلاق گردیده که توسعه محصولات فرهنگی، توسعه بازار و صادارت صنایع خلاق وجه تمایز آنها بوده است.


در چارچوب این برنامه، تاکنون 1500شرکت خلاق احراز صلاحیت گردیده و مشمول حمایت های تسهیلات مالی، سیدمانی، مشاوره‎ای و منتورینگ معاونت علمی شده‎اند که نتایج مؤثری در رسوخ و ارتقاء سطح فناوری و رشد حوزه‎های گوناکون فناوری در پیوند با شرکت های دانش بنیان مانند بهره‎وری از فناوری‎های VR وAR -، هوش مصنوعی وکسب وکارهای دیجیتال، انیمیشن و سینما، گردشگری و میراث فرهنگی داشته و در پیامد آن، امکان اشتغال زایی معنی دار نسل جوان و تحصیلکرده در حوزه های فرهنگی و هنری و علوم انسانی و اجتماعی را فراهم آورده است.
 برای حمایت از توسعه زیرساخت شرکت های خلاق، حدود70 خانه خلاق و نوآوری در کشور شکل گرفته اند که در آن خدمات شتابدهی، مشاوره، منتورینگ، توسعه بازار و توسعه محصول و سرمایه گذاری از ایده تا محصول را ارائه می دهند، شایان ذکر است جهت مدیریت منابع مالی معاونت، در فاز اول سعی شده است که توجه به زیر ساخت های حمایتی در اولویت قرار گیرد و بعد از ابلاغ سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم و رسیدن تعداد شرکت های خلاق به شمار قابل قبول، تنظیم گری، قانونگذاری و حمایت مستقیم در فاز دوم، برنامه ریزی و پیگیری شود.

 

اهداف خانه خلاق

  از اهداف کلان این برنامه می توان به موارد زیر اشاره نمود:
    شناسایی طرح های خلاق و نوآورانه در حوزه های مختلف صنایع خلاق و فرهنگی
    شناسایی، جذب و حمایت از ایده های خلاق در زمینه های اصلاح و بهبود روش های ساخت و تولید، تامین قطعات یا مواد اولیه، بسته بندی، بازاریابی، تبلیغات، فروش، نشر و عرضه، صادرات و بهره برداری.
    حمایت از توسعه محصولات حوزه صنایع خلاق و فرهنگی با رویکرد صادراتی و توسعه بازار صادراتی
    افزایش انگیزه و مشارکت نیروهای ایده پرداز و فرصت سازی در جهت رشد اقتصادی و فرهنگی کشور
    اشتغال زایی به همراه توسعه پایدار اقتصادی به ویژه در بخش خصوصی
    پیوند نیروهای آکادمیک و متخصص با حوزه های عملی کسب و کار
    کاهش ریسک اجرای برنامه های تبدیل ایده به محصول توسط صاحبان ایده
    کاهش زمان و افزایش اثربخشی برنامه تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی ایده
    ایجاد شبکه ها و سامانه های منتورینگ، مشاوره، آموزش، ساخت و تولید و آزمون در جهت کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت، دسترسی، بهره وری و رقابت پذیری.
    آموزش و ارتقاء هدفمند و متمرکز دانش، مهارت و تجربه نیروی انسانی فعال در زمینه های مرتبط.
    ارائه مشاوره­های تخصصی (فنی و تجاری سازی) به منظور تسریع فرآیندها و جلوگیری از تکرار خطاها و عوامل شکست طرح ها در راه عملیاتی شدن در کل زنجیره ایده تا بازار.
    ایجاد بسترهای لازم برای تسهیل و تسریع در امکان سنجی، تحلیل، ایجاد و توسعه، دسترسی، عرضه و نشر در بازارهای هدف.
    استفاده اثربخش و افزایش بهره وری از امکان و فضاها، تجهیزات و امکانات موجود در کشور به ویژه نهادهای عامل در جهت ایجاد اشتغال، افزایش تنوع و حجم تولید و گردش اقتصادی کشور
    ایجاد بستری جهت هم افزایی، تبادل نظر و تجربیات، همکاری و مشارکت بین تیم ها و شرکت ها، مشتریان، متخصصین و اساتید، پیشکسوتان و انواع ذینفعان مرتبط
    ایجاد بستری جهت معرفی، تبلیغات، ارائه، برگزاری انواع رویداد، جشنواره و نمایشگاه و جلسات هم فکری و تخصصی.
    ایجاد بستری برای معرفی و آشنایی سرمایه گذاران و جریان سرمایه گذاری با حوزه های صنایع خلاق و نوآورانه و فرهنگی، مزایا و فرصت های سرمایه گذاری، برای جذب منابع مالی و سرمایه گذاری در طرح های نوآورانه و خلاقانه.